Polipy narządów rodnych | WolaClinic

Polipy narządów rodnych

Kategoria: Media

Polip narządu rodnego to dość częsta dolegliwość dotykająca najczęściej kobiet w wieku około 40 roku życia. Polipy mogą dotyczyć szyki macicy, kanału szyjki a najczęściej występuje w jamie macicy. Często ich przyczyną są zaburzenia hormonalne, w tym głównie niedobór progesteronu, będący wynikiem bezowulacyjnych cykli. Nadmiar prolaktyny również przyczynia się do obniżenia poziomu progesteronu i powstawania polipów endometrium. W większości przypadków polipy to zmiany niezłośliwe. Tylko 0-0,1% z nich ze sobą niesie ryzyko zezłośliwienia.

Objawy

Wśród objawów polipa wymienia się przede wszystkim plamienia między miesiączkowe, bolesne miesiączki, obfite miesiączki. Polipy mogą również być bezobjawowe, ale w przypadku starania o ciążą utrudniają implantację zarodka, działając jak wkładka antykoncepcyjna. Większość polipów zwiększa ryzyko zakażeń, więc w przypadku trudnych do leczenia upławów, można podejrzewać właśnie obecność polipów.

Leczenie

U młodych kobiet możliwa jest próba leczenia farmakologicznego, ale pełna skuteczność jest przy tej metodzie mała. Najlepszym sposobem jest histeroskopowe usunięcie zmiany. Histeroskopia polega na wprowadzeniu do jamy macicy poprzez kanał szyjki kamery z kanałem roboczym, a po dokładnej ocenie kształtu jamy macicy, ocenie ujść jajowodowych i uwidocznieniu polipa dochodzi do jego wycięcia za pomocą nożyczek i usunięcia za pomocą kleszczyków. Zabieg jest bardzo precyzyjny, a w rękach doświadczonego operatora szybki i skuteczny.

Ważne

Należy właściwie ocenić ryzyko nawrotu polipa. Przy dużym należy zaproponować leczenie progestagenami, wyrównanie prolaktyny i innych zaburzeń metabolicznych, a u pacjentek nie planujących ciąży rozważyć bardzo skuteczną metodę leczenia w postaci założenia wkładki domacicznej.

Autor: Joanna Bonarek-Sztaba

TAG: ginekologiaginekologia operacyjnahisteroskopiapolippolip narządu rodnego